الثلاثاء، 5 فبراير 2013

الغربة وجو الامومة


بيتك بيتك أنت وهيا .. يلا فركش وشدوا الباب وراكوا ولو سمحت يا ........ هاتلنا اتنين روقان واخلع
اولع انا بقا البخور واشعل الشموع والساعة تدق منتصف الليل والسماء ممطرة وفيه صوت رصاص بس ملناش دعوة بيه .. جو شاعري بقا وبتاع وليا اكتر من ساعة بوزع فيهم عشان اطفي النور وألحان الست واتفضل يا قمر والمفروض الليلة بدر يعني قمرين في ليلة يا بختي ويا هنايا      مين ؟
أسماء حبيبتي .. سهرانه .. ولو نايمه فانت معايا .. آهـ وحشتيني جدا كمان بس مش عارف ليه الكلام مبيقولشي كلام .. هو الزمان كام .. مين قال مش هو دهـ
عرفناه صح .. هو دهـ .. هو دهـ اللي هو دهـ
سومه .. انتي يا بت .. الغربة وجو الامومة .. خمسة وخميسة .. احكي يا شهرزاد



ياللي الجنة بايدك .. ربنا عمال يناديلك .. واحسن ظنك أوي بالله
فاكرة لما بصيتي ع البحر وقلتي مهواش دهـ البحر ونظارة شمس وواقفة حد بيجري .. شفتي عيون من ورا عدسات وابوه السقامات .. فاكره الجبل دهـ مش جبل
مش قالوا سيرة الحب .. مش رسموا روايات عشق .. واطعمهم من جوع وآمنهم من خوف .. تنهدي وابتسمي واهدأي .. فلا خوف عليكي بعد اليوم .. تلك من اهتمت بنفسها وذاتها تلك
قدر
ارادة
تجربة
مصير
  في رباعية قصيرة عنها وقبلها لنقف دقيقة نتأمل سحرها .. أنشودة المطر وصوت نغم واكسير حياة ومشفى البدن .. أسماء يا كل الجمال لكي الامان يا ست الستات
قدر جمعنا وحلم قربنا وصورة رسمنا وايمانا منا بذلك القدر فالله جميل يحب الجمال وأنا أعشق أسماء في الله
ارادة احتوتنا باصرار وعزيمة شدتنا فيبدوا أننا مصريين متأصليين فليس مستحيلا بل واجبا امتلاكك
تجربة فهي ام الاختراع واكتفيت فانتي يا انتي .. بت انتي كده وانا مش عايز اكتر من كده .. مفيش اكتر من كده
مصير آهـ متخافيش مش اصعب من اللي شفناه وانتي مش صعبة .. انتي حضن دافي .. تنهيدة بدقة قلب بلهفة روح بضحكة شوق بغمزة خد بهزة وسط بميلة رقبة بسحر يجن
مش كتير عليا اشوف الجنة معايا وادخلها معايا معاها
عدت دقايق مش دقيقة .. انتي معايا .. طيب اتكلمي وحشني صوتك .. وحده .. وانا معاكي .. غربة .. وانا جواكي .. اسألي قلبك .. قالك ايه قلبك عندي قلبك قلبك عند قلبي انا .. قلوب في قلوب مش جنون
سكتنا كتير نشرب قهوة
لمسة ايديها حلم جميل همسة منها لمسة ليها اصلها حلوة .. المفروض احكي يا شهرزاد فاتكلمي يا استاذه أسماء
حلوه ضحكتك على فكرة ولو سمحتي اغسلي اسنانك بمعجون فلوروداين وايت عشان السجاير طبعا بهزر
اتفضلي سموك
ارغي .. انطقي .. لكي .. انتي يا بت يا أسماء .. الجمهور بتفرج
بعد اذن الجمهور بقا خلص الحوار وحان وقت انزال الستار وملكوش دعوة بالكواليس
بوسة           يا بت
لا اله الا الله   سيدنا محمد رسول الله

2 التعليقات:

بعد إذنك يعني يا قلبي عاوزه بخور الصندل
طبعا سهرانه معاك ما أنا بحس بيك و بكل نبضه فيك
طبعا طبعا الكلام بيهرب أول ما أشرف أنا
آه أه آه هوه ده الحب لا لا لا العشق
الغربه غربة حبيب مش غربة بلد البلد الي يكون فيها حبيبك تبقه جنه
آه يا إبني البكري الي مغلبني طول عمرك و إنته السهل الممتنع
آه يا واد إرقينا من عين الحساد
حساد لحبيبه و كمان لحب
و نعمة بالله فعلا إلي جمعنا في البدايه قادر يجمعنا في كل وقت
و دي أحلى جمله قلتها أنا عند ظن عبدي بي
آه فاكره فاكره كل شئ بتفاصيله
فاكره نظره و حركه و قفه و قاعده
فاكره الجبل لا لا لا الحجر الي اتحرك من الجبل و هدم الجبل و بقه نهر بشوية حنان و حب و دفى زي الحلم
فاكره إنسان بقه إنسان لانه نسى إنه إنسان و لما لاقى باقي قلبه و عقله حلف يكون إنسان
و الي معاه ربه ما يخاف هوه الصاين من كل شئ
يبقه الي ما أفرح و إنته معايا و بكره أحلى من الي فات
آه ما أنا دايما أربعه في واحد
وجمالي في عيونك الكون كله بحلوه و عذابه بحبه
أه أمان أمنتك على نفسي لأني جزء منك
يا رب و ده كافي و عمره ما ضرني و لا ردلي دعوه الحمد الله
آه يا رب نفسب في ابن و بنت منه
يا رب الأمان من مصير إنته أعلم بيه
آه يا حبيبي ما القلوب عند بعضها بيتكلموا و ما بيسكتوا ابدا و يا رب ما تحرمهم من بعض ابدا و ترزقهم راحة البال و الأمان و السعاده في جنه من ايديهم في الدنيا و بأعمالهم في الأخره
آه يا روحي نفسي في فينجان قهوه بضمه منك و ورقه و قلم و كل واحد فينا يكتب سطر في رواية عشق كامله تمت بحمد الله
شهرزاد تحكي و الملك يسمع لحد ما يحل النوم على شهرزاد بحكاية جديده بيوم جديد
و هوه جالس منصت بكل حواسه
فينك إنت و يبقه السهر ليه معنى
لمسه و ضحكه ناقصه لأنك لو مش فيها يبقى ما ليها معنى
و إنته دايما سببها في غيبتك و حضورك
ما في شئ بيتنسي و الشئ الي يتنسي أكيد شئ مؤلم و ما ليه معنى
و إحنا دايما كل المعنى و كل الحياه و كل السعاده
ربنا يخلينا لبعض يا ضي العيون و همس الكلام و نبض القلب
طب بس قولي دي خيمه و لا ستاره و في الجو البرد ده
هههههههههههه ههههههههه ههههههههههههه
اتلم يا واد بلاش فضايح
سها

إرسال تعليق

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More